- Wykonujemy dużo diagnoz, ale równocześnie zwiększa się liczba dzieci objętych terapią specjalistyczną – podkreśliła dyrektor Elżbieta KasprzyszakWakacje to czas remontów i prac podsumowujących dotychczasowe działanie w szkołach specjalistycznych i poradni psychologiczno-pedagogicznej podległych starostwie strzelińskiemu. Z czym zmagają się dyrektorzy? Czy planują zmiany w rozpoczętym roku szkolnym? Jakie potrzeby placówek powinny być pilnie zrealizowane?
21 września podczas posiedzenia komisji edukacji, kultury i sportu radni wysłuchali informacji Beaty Schaffner dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Strzelinie oraz Elżbiety Kasprzyszak dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelinie.
Aktualnie w ZPO uczy się 99 uczniów. Wciąż jednak spływają skierowania do młodzieżowego ośrodka socjoterapii (21 września przebywało w nim 33 wychowanków). W roku szkolnym 2015/2016 w całej szkole funkcjonuje 12 oddziałów oraz 6 grup wychowawczych. W Skoroszowicach, w związku z mniejszą ilością uczniów, zlikwidowany został 1 oddział szkolny i 1 grupa wychowawcza. Zespół zatrudnia 47 nauczycieli. W okresie wakacyjnym zatrudnieni w szkołach konserwatorzy wykonali szereg prac remontowych. Dyrektor Beata Schaffner podkreśliła, że w tym roku niezbędne jest wykonanie osuszenia budynku szkoły w Strzelinie oraz rozwiązanie problemu cofania się wody deszczowej do obiektu (plan montażu zaworu zwrotnego).
- To efekt remontu ulicy Ząbkowickiej? - spytał radny Zdzisław Rykała.
- Najprawdopodobniej – odpowiedziała dyrektor.
Montaż zaworu zwrotnego nie daje jednak pozbycia się kłopotu. Niezbędne jest wykonanie ekspertyzy określającej istotę problemu związanego z cofaniem się wody deszczowej, a to z kolei kosztuje.
- Problem jest duży – przyznała dyrektor. - Mimo tak suchego i upalnego lata, ściany piwnicy są wilgotne.
Dyrektor Beata Schaffner podkreśliła, że w tym roku niezbędne jest rozwiązanie problemu cofania się wody deszczowej do budynku szkoły w Strzelinie
Kto może odroczyć dziecko?
Z usług Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej korzysta coraz więcej dzieci. Na samą diagnozę w minionym roku szkolnym przyjętych zostało 660, w tym 413 uczniów zostało objętych jakąś formą działania poradni. Na terapię psychologiczną uczęszczało 33 dzieci, na pedagogiczną 25 dzieci, na logopedyczną 19 dzieci i na socjoterapię 8 dzieci. 3 rodziny brały udział w terapii rodzin.
Placówka wydała 133 orzeczenia i opinie dotyczące zagrożeń, wspomagania rozwoju i niepełnosprawności umysłowej. 100 z nich dotyczyło potrzeby kształcenia specjalnego.
- Mimo iż my wydamy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, te dzieci wcale nie muszą iść do szkoły specjalnej – zwróciła uwagę dyrektor Elżbieta Kasprzyszak. - To rodzic decyduje, w jakiej placówce będzie się uczyło jego dziecko. Ubolewam nad tym, że w szkołach specjalnych jest tak mało dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, a właśnie w takich placówkach mają odpowiednią opiekę.
Na 254 zgłoszonych wniosków o odroczenie dziecka od obowiązku szkolnego poradnia wydała 79.
Radny Jerzy Put pytał, czy nauczyciele w przedszkolu mogą mieć wpływ na pozostawienie dziecka w zerówce. Elżbieta Kasprzyszak odpowiedziała, iż tylko decyzja wydana przez poradnię psychologiczną jest wiążąca dla szkoły. Natomiast o tym czy taka decyzja zostanie szkole dostarczona, rozstrzygają wyłącznie rodzice.
Coraz więcej rodziców zgłasza się do uczestnictwa w warsztatach prowadzonych przez poradnię. W tym roku powstała grupa wsparcia dla rodziców dzieci z autyzmem. Z roku na rok rośnie bowiem ilość dzieci, u których diagnozuje się autyzm. Dotyczy to dużej grupy 3-latków.
- Wykonujemy dużo diagnoz, ale równocześnie zwiększa się liczba dzieci objętych terapią specjalistyczną – podkreśliła dyrektor.
Radny Zdzisław Rykała zapytał jeszcze o kontrole urzędu skarbowego dotyczące konsekwencji finansowych błędnie wydanych orzeczeń tzw. niepełnosprawności sprzężonych. Problem tkwił w nieprecyzyjnym ustawodawstwie. Dyrektor potwierdziła, że zapis jest już jednoznaczny i tego typu nieścisłości nie powinny mieć już miejsca. Mało tego, kontrola, którą przeszła poradnia w ubiegłym roku, wykazała, że pracownicy bardzo dobrze konstruują orzeczenia.

Duże usterki
Radni analizowali także wykonanie budżetu powiatu w I półroczu 2015 roku. Kwestią, która budziła ich wątpliwości, był odbiór termomodernizacji budynku strzelińskiego liceum. Protokół odbioru zawiera zapis, iż odbiór odbył się bez zastrzeżeń i uwag. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej. Członkowie komisji wizytowali obiekt w sierpniu i dostrzegli wiele usterek, a nawet nieskończonych prac.
Skarbnik Walentyna Hucał przyznała, że starostwo posiada zabezpieczone środki, które będzie można ewentualnie wykorzystać do sfinansowania prac naprawczych. Natomiast starosta Marek Warcholiński przyznał, że są problemy z głównym wykonawcą inwestycji, ale będzie naciskał, by to on naprawił wszystkie usterki.



UWAGA!

Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.

Ukryj formularz komentarza

2500 Pozostało znaków


Przeczytaj także