Kwietniowy egzamin ósmoklasisty zastąpi egzamin gimnazjalny jako podstawę rekrutacji do szkół średnich. Uczniowie zmierzyli się już z testami próbnymi. Wyniki pozwoliły wyciągnąć pewne wnioski. Czy jest się o co martwić? Na ten temat rozmawialiśmy z nauczycielami jednej ze strzelińskich szkół podstawowych.

Przeprowadzenie próbnego egzaminu ósmoklasisty przez szkołę jest dobrowolne. Taki test musi być przeprowadzony w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu. Ósmoklasiści napiszą go po raz pierwszy już w kwietniu tego roku.
Egzamin obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Uczniowie przystąpią do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte.
Według Agnieszki Sucharskiej, nauczycielki matematyki, uczniowie nie do końca potrafili połączyć ze sobą wiedzę z różnych działów
Bez zestawienia wyników
Uczniowie ósmych klas Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Strzelinie mają za sobą już dwa egzaminy próbne. Jak poinformowały dyrektor Alicja Porada oraz wicedyrektor Ewa Harhala, w tym roku nastąpiła pewna zmiana. Centralna Komisja Edukacyjna nie przygotowała ogólnopolskiego zestawienia wyników próbnego egzaminu. W związku z tym, nie można określić, jak wypadła dana szkoła na tle innych.
- Celem próbnego egzaminu ósmoklasisty było zaznajomienie uczniów z formułą egzaminu, formatem arkuszy, pracą z kartą odpowiedzi w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie oraz zidentyfikowanie wiadomości i umiejętności, które dany uczeń już opanował w stopniu zadowalającym, a nad którymi trzeba jeszcze popracować. W tym roku dostaliśmy arkusz kalkulacyjny, którzy nauczyciele wypełnili. Dzięki temu wiemy, jak wypadli nasi uczniowie, ale nie możemy porównać wyników z innymi szkołami. Uzyskane informacje pozwolą lepiej przygotować uczniów do nadchodzącego egzaminu – powiedziała wicedyrektor.
- Mam porównanie z egzaminem gimnazjalnym. Uważam, że egzamin ósmoklasisty jest dużo trudniejszy - mówiła Ewa Nahajło, nauczycielka języka niemieckiego
Nie każdy sobie radzi
Zdaniem Teresy Stykowskiej, nauczycielki języka polskiego w PSP nr 4, z grudniowym egzaminem próbnym uczniowie poradzili sobie lepiej od poprzedniego. Dodała, że wypadli dobrze, a ich ogólny wynik to 60%. Są jednak zadania, które sprawiają im dużą trudność, a sam egzamin ósmoklasisty nie jest prosty.
- Ostatnie zadanie otwarte nie jest najłatwiejsze. Są dwa typy wypracowań: twórcze i argumentacyjne. Uczniowie potrafią wyrazić swoje zdanie i nie mają nawet problemu z doborem argumentów. Różnie bywa z ich rozwinięciem. Moi uczniowie najczęściej wybierają wypracowanie twórcze, jednak jest grupa, która woli argumentacyjne. Nie każdy radzi sobie z tym dobrze. Wydaje mi się, że jest to dla nich jeszcze zbyt trudne – mówiła polonistka.
Zwróciła uwagę, że materiał lekturowy jest bogaty, a trzeba również położyć nacisk na zadania sprawdzające kompetencje językowe. Niezbędny jest też czas na powtórkę całego materiału. Przed egzaminem zatem uczniowie muszą zmierzyć się nie tylko z jego objętością, ale i presją czasu.

Dużo trudniejszy
Jak poinformowała Ewa Nahajło, nauczycielka języka niemieckiego w PSP nr 4, uczniowie napisali próbny egzamin na zadowalającym poziomie, w granicach 50-60%. Podobnie wypadł poprzedni egzamin próbny. Problemem okazały się zadania z lukami, a więc takie, do których trzeba coś wpisać. - Z wypracowaniem argumentacyjnym nie każdy radzi sobie dobrze. Wydaje mi się, że jest to dla uczniów jeszcze zbyt trudne – mówiła polonistka Teresa Stykowska
- Pracowałam w gimnazjum, więc mam porównanie z egzaminem gimnazjalnym. Uważam, że egzamin ósmoklasisty jest dla uczniów dużo trudniejszy. Są też zadania otwarte, przy których dzieci słuchając nagrania, muszą wpisać to, co usłyszały. To zupełnie inne nagrania niż te, których słuchamy na lekcjach. Moim zdaniem sprawia to dużą trudność. Ale nie ma powodów do obaw. Pracujemy nad zadaniami, które wypadły słabiej – mówiła nauczycielka. Trzeba jednak podkreślić, że uczniowie nie mieli problemów z tworzeniem tekstu pisanego.
Według Agnieszki Sucharskiej, nauczycielki matematyki w PSP nr 4, uczniowie poradzili sobie lepiej niż na poprzednim egzaminie próbnym. Nie do końca potrafili jednak połączyć ze sobą wiedzę z różnych działów. Zdaniem naszej rozmówczyni, zadania otwarte nie należały do najprostszych.
- Sprawność rachunkowa wypadła najlepiej. Dużą trudność sprawiły uczniom zadania z treścią, które dotyczyły uzasadniania i wnioskowania – powiedziała nauczycielka.
Podkreśliła jednak, że zgodnie z informacją dyrektora CKE, zadania na egzaminie próbnym mogły dotyczyć zagadnień nieomawianych na lekcjach do dnia, w którym przeprowadzono test. W związku z tym, rozwiązanie pewnych zadań sprawiło uczniom trudność.

UWAGA!

Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.

Ukryj formularz komentarza

2500 Pozostało znaków


Przeczytaj również