Przedstawiciele Samorządu Województwa Dolnośląskiego podpisują z lokalnymi samorządami deklaracje współpracy przy realizacji projektu
Cyklostrada Dolnośląska to koncepcja sieci głównych tras rowerowych w regionie. Jej odcinki będą miały łączną długość ponad 2 tysięcy kilometrów i połączą miejsca na terenie całego województwa. Drogi te posłużą zarówno turystom, jak i mieszkańcom w codziennej komunikacji. Przy realizacji tej inwestycji z samorządem województwa będą współpracować lokalne samorządy oraz zarządcy poszczególnych terenów.
Aktualna koncepcja przebiegu Cyklostrady Dolnośląskiej jest wynikiem prac planistycznych prowadzonych w regionie od kilku lat, a także konsultacji społecznych. Dolnoślązacy mogli zgłaszać swoje pomysły i uwagi od maja do lipca tego roku. Zarząd Województwa dokonał rozpatrzenia wszystkich wniosków, a część z nich - możliwa do zrealizowania - została wykorzystana przy tworzeniu koncepcji.
Uchwalony dokument wskazujący finalny przebieg tras Cyklostrady Dolnośląskiej będzie podstawą do realizacji tego strategicznego projektu. Za jego koordynację i wdrożenie odpowiedzialny jest Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Przy realizacji poszczególnych fragmentów inwestycji będą współpracować również lokalne samorządy oraz zarządcy poszczególnych terenów. Od początku listopada odbywają się spotkania w całym regionie, podczas których podpisywana jest deklaracja współpracy przy budowie Cyklostrady Dolnośląskiej.
-Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci tras rowerowych w całym województwie. Teraz do współpracy dołączają kolejne samorządy lokalne, by wspólnie wprowadzić projekt Cyklostrady Dolnośląskiej w życie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkownika i środowiska – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Sieć tras będzie miała ponad 2000 km długości

Cyklostrada Dolnośląska to koncepcja tworzona z myślą o rozwoje przyjaznej środowisku formy mobilności, promowaniu wśród mieszkańców aktywnego spędzania wolnego czasu oraz poprawie dostępności transportowej. Sieć dróg będzie miała łącznie 2284 km długości. W jej skład wejdzie 11 długodystansowych rowerowych tras głównych (2007 km bez wariantów i odcinków dublujących) oraz 277 km szlaków prowadzonych po nieczynnych liniach kolejowych (trasy „kolej na rowery”).
- Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Trasy rowerowe będą przebiegać przez najatrakcyjniejsze miejsca naszego województwa. Cyklostrada Dolnośląska będzie pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie również stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Przy realizacji tego projektu liczymy na współpracę z samorządami lokalnymi – mówi Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Cyklostrada Dolnośląska – z korzyścią dla mieszkańców
Budowa Cyklostrady Dolnośląskiej podniesie atrakcyjność regionu, gdyż połączy miejsca chętnie odwiedzane przez turystów z głównymi ośrodkami miejskimi posiadającymi bogatą bazę noclegową i gastronomiczną. Trasy staną się także elementem systemu komunikacyjnego do codziennych przejazdów okolicznych mieszkańców. Będą one skomunikowane z węzłami kolejowymi i przystankami autobusowymi, dzięki czemu zwiększy się udział zeroemisyjnego transportu na terenie województwa.
Na powstaniu Cyklostrady Dolnośląskiej skorzystają także lokalni przedsiębiorcy. Taką tendencję obserwuje się w wielu europejskich regionach, gdzie sieci tras rowerowych są impulsem do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości oraz stanowią przyczynek do powstawania na danym obszarze nowych miejsc odpoczynku, hoteli, pensjonatów, a także punktów gastronomicznych i usługowych. Wzrasta również liczba dostępnych miejsc pracy.
- Cyklostrada, gdy już powstanie i o ile powstanie w zamierzonym kształcie, stanie się częścią lokalnej komunikacji, a w skali Dolnego Śląska systemem dróg rowerowych stanowiącym w istocie rzeczy potężną sieć turystyczną łączącą walory środowiskowe, kulturowe i historyczne Dolnego Śląska. Powiązanie tej sieci z systemem komunikacji zbiorowej poprzez dworce kolejowe, przy których winny powstać rowerowe parkingi i wypożyczalnie, stworzy spójny system komunikacji istotnie poprawiający stan środowiska poprzez wykorzystanie nieemisyjnych rowerów i niskoemisyjnych szynobusów – mówi Dariusz Stasiak, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Wszelkie wymogi projektowe i techniczne Cyklostrady Dolnośląskiej zostały zawarte w dokumentacji opracowanej przez Instytut Rozwoju Terytorialnego
Ściśle określone zasady budowy

Budowa Cyklostrady będzie podlegała ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumentacji opracowanej przez Instytut Rozwoju Terytorialnego, który określa wszystkie standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego.
W skład sieci dróg wejdzie między innymi 11 głównych tras rowerowych (w tym 5 krajowych), stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
  • Trasa międzynarodowa Eurovelo 9 (Adriatyk – Bałtyk),

  • Trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk),

  • Trasa krajowa nr 12 (Słubice – Katowice),

  • Trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów),

  • Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa).

Dzięki temu projektowi Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje także cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.




UWAGA!

Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij choragiewka875zieloną chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.

Ukryj formularz komentarza

2500 Pozostało znaków


Gravatar
spajker.
RE: Lokalne samorządy deklarują chęć współpracy przy stworzeniu Cyklostrady Dolnośląskiej
trasy rowerowe są. rowerzystów brak. w roku 2020 w polsce zamknięto 20% sklepów z rowerami. rowerzysta to turysta, który wozi ze sobą bidon i kanapki. z powodu rowerzystów nie rozwiną sie ani restauracje ani hotele. zeroemisyjny transport polega na tym że kierowca suva z wrocławia jedzie do gościęcic tym suvem dieslem z rowerem. tam jedzie rowerem 10-15 km i wraca tym dieslem suvem 43 km do wrocławia. w czasach kiedy zwykły samochód kosztuje mniej niż porządny rower trudno o rowerzystów. trasy rowerowe zarosna chwastami.
0