Kwadratura koła, czyli co można, a czego nie można w szkołach?
Zanim sięgniemy po telefon, żeby interweniować w bulwersującej nas sprawie zastanówmy się do kogo kierować pretensje. Jeżeli skierujemy je do właściwego adresata mamy większą szansę na załatwienie sprawy. Bo pewności, że od razu rozwiążemy problem, mieć nie możemy.
Panie starosto, zwróciliśmy się do Aleksandra Ziółkowskiego, wicestarosty strzelińskiego, co ustawa o samorządzie powiatowym mówi o zadaniach powiatu?
- Zadania powiatu spisane zostały w art. 4 ustawy, którą pan przywołał. Katalog zawiera ponad dwadzieścia pozycji, jest więc stosunkowo obszerny. Każda ze sfer jest ważna, choć zapewne nie tak samo ważna dla wszystkich mieszkańców naszego powiatu. Z lektury „Słowa Regionu” wiem, że czytelników najbardziej interesuje funkcjonowanie naszego szpitala, szkół ponadpodstawowych i stan dróg.
Sprawne funkcjonowanie każdego z wymienionych przez Pana obszarów aktywności powiatu wymaga pieniędzy. Z tego punktu widzenia najkosztowniejsza chyba jest oświata?
- Tak. Wydatki na szkoły ponadpodstawowe i szkolnictwo specjalne stanowią ok. 50% budżetu powiatu. Większość, czyli ok 18 mln zł, pochodzi z subwencji oświatowej, jaką powiat otrzymuje z budżetu państwa. Niestety, nie wystarcza to na wydatki związane z zatrudnieniem nauczycieli, wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne, inwestycje i bieżące wydatki szkół. Co roku z budżetu powiatu musimy dokładać 2 – 3 mln zł. Nie jest to dla nas mała kwota. Zwłaszcza, że jako powiat mamy małe możliwości kreowania dochodów.
Co, Pana zadaniem, jest mocną stroną powiatowej oświaty?
- Zachowanie, pomimo trudności, sieci szkół i placówek specjalnych. I co z tego wynika, stosunkowo bogata oferta edukacyjna. CKZiU w Strzelinie nadal kształci mechaników samochodowych, a CKZiU w Ludowie Polskim – techników rolników. Młodzież ma oczywiście do wyboru również inne kierunki, od budowlanych po informatyczne. Absolwenci szkół podstawowych mogą wybrać również naukę w liceum ogólnokształcącym lub szkole branżowej. Systematycznie inwestujemy w szkolną infrastrukturę, czego najlepszym przykładem są termomodernizacje. Tylko przez ostatnie dwa lata kupiliśmy wyposażenie i pomoce dydaktyczne za 4 mln zł.
Cały artykuł dostępny jest tutaj
UWAGA!
Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij zieloną chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.