Grzegorz Białczak, nowy kierownik Zakładu Usług Komunalnych w Kondratowicach
Grzegorz Białczak, nowy kierownik Zakładu Usług Komunalnych w Kondratowicach
Zakład Usług Komunalnych w Kondratowicach przechodzi obecnie spore zmiany restrukturyzacyjne. Od 9 lutego nowym kierownikiem został tam Grzegorz Białczak. Jakie jest jego doświadczenie zawodowe? Jak zamierza poprawić ściągalność opłat za wodę?

Proszę przedstawić się czytelnikom. Kim Pan jest z wykształcenia i jakie jest Pana doświadczenie zawodowe?
- Po szkole średniej jestem zootechnikiem. Następnie skończyłem administrację i politologię na studiach wyższych. Przez 23 pracowałem jako prezes Zarządu i dyrektor ZUK ,,HADLUX” Sp. z o.o. w Sobótce, którą nota bene stworzyłem. Do tego ukończyłem studia podyplomowe oraz zdobyłem certyfikaty potwierdzające moje kompetencje zawodowe.

,,Potrzebne są zmiany restrukturyzacyjne i nowe spojrzenie na zarządzanie ZUK-iem”. To słowa wójta gminy Kondratowice Wojciecha Bochnaka. Na czym to nowe spojrzenie ma polegać?
- Ma to polegać na tym, żeby zakład wypracowywał i pomnażał w końcu majątek gminy. Mamy plany, aby przekształcić ZUK w Spółkę zo.o. Wówczas zakład będzie ten majątek powiększał poprzez realizację odpisów amortyzacyjnych, ujęcie ich w kosztach i odtwarzanie środków trwałych, które są w użytkowaniu. W tej chwili one nie są odtwarzane w sensie finansowym. Ma to związek ze strukturą księgowości w zakładzie budżetowym, jakim jest ZUK. W Spółce z o.o. nie następuje tzw. umarzanie amortyzacji środka trwałego, tak jak to ma miejsce teraz. Pozwoli to zakładowi odpisywać i zaliczać w koszty amortyzację, czyli kumulować środki finansowe do inwestycji. Trzeba tutaj mieć świadomość, że spowoduje to ruchy cenowe wody i ścieków. Władze gminy wiedzą o tym i biorą pod uwagę partycypację w nowo ustalonych cenach.

Zaczął Pan pracę na stanowisku 9 lutego. Jak wyglądało przekazanie Panu obowiązków? Kto wprowadzał Pana w problematykę zakładu?