Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Nasze ciało powinno być sprawne jak najdłużej, abyśmy mogli podejmować bez problemu czynności dnia codziennego. Niezależnie od wieku i od tego jaki tryb życia prowadzimy – aktywny czy pasywny – naszemu kręgosłupowi należy się szczególna troska. Dlaczego?
Pełni ogromną rolę w naszym ciele:
Ochrania rdzeń kręgowy – główny „kabel” nerwowy, który łączy nasz mózg z resztą ciała.
Pełni funkcję amortyzującą – dzięki krzywiznom (kifozy, lordozy) działa jak sprężynka.
Przy współpracy z układem mięśniowym stawia nas do pionu.

Kręgosłup był chory i leżał w łóżeczku…
Najczęstsze przyczyny problemów z kręgosłupem, z jakimi się spotkałam w swojej pracy trenerskiej, to:
przeciążenia spowodowane podnoszeniem ciężarów (np. dzieci) w niewłaściwy sposób (ze skłonu zamiast z przysiadu)
nadwaga – im więcej kilogramów na Tobie, tym więcej kręgosłup musi znieść i wnieść
duży biust oraz nieprawidłowo dobrany biustonosz
osłabione mięśnie brzucha (tak, brzucha!) i pleców
praca fizyczna (np. sprzątanie, roboty na działce)
asymetryczna pozycja ciała podczas wielogodzinnego siedzenia (np. zakładanie nogi na nogę, opieranie się na podłokietniku w aucie)
przepukliny kręgosłupa
skolioza nabyta – jest wynikiem wieloletnich zaniedbań, kontuzji, urazów lub zwyrodnień. Część dorosłych osób nawet nie wie, że ją ma.
Regularne ćwiczenia pomagają w zachowaniu sprawności na długie lata. Na zdjęciu autorka tekstu wraz z aktywną, 80-letnią uczestniczką zajęć fitness
…i przyszedł pan doktor – ćwicz po troszeczku!
Zalecenia? Symetria, ruch oraz mądry odpoczynek! Leżenie na miękkim łóżku czy przed telewizorem na kanapie nie jest najbardziej relaksującą pozycją dla kręgosłupa. Kilka rad ode mnie jak się uporać z powyższymi zagadnieniami:
1. Drogi Czytelniku! Jeżeli podnosisz swoje dziecko (lub inny słodki ciężar), postaraj się trzymać plecy proste. Dokładnie tak samo jak siłacze, kiedy dźwigają sztangę. NIGDY ze skłonu – to najlepsza droga do przepukliny!
2. Możesz akceptować swoją sporą nadwagę lub otyłość. Ale zaufaj mi – Pan Kręgosłup nigdy jej nie polubi. Jeżeli o siebie nie zadbasz - prędzej czy później pojawią się z nim kłopoty. Również z kolanami i stawami skokowymi.
3. Duży biust to dla niektórych kobiet radość, dla innych przekleństwo. Jednak absolutną koniecznością jest zainwestowanie w dobry biustonosz! Czytelniczko, nie żałuj pieniędzy na stanik, to dla Twojego zdrowia. Choć brzmi to nieco zabawnie, jestem absolutnie poważna. Jeden dobry biustonosz to koszt ok. 150-300 zł (i więcej). Jedna wizyta u lekarza lub fizjoterapeuty: 70-150 zł. Maść przeciwbólowa 30 zł. Może jednak taniej zapobiegać niż leczyć?
4. Pozycja ciała podczas siedzącej, wielogodzinnej pracy. Pilnuj, by siedzieć symetrycznie. O ile to możliwe zmieniaj wygodne krzesło na wielką, dmuchaną piłkę i krzesełko – klęcznik. Oparcie rozleniwia mięśnie. Rób przerwy, w trakcie których wykonasz skłony głowy w różnych kierunkach, skłony boczne, skłony w przód, krążenia biodrami i ramionami.

Trzeba tak mało, by nie bolało!
Do każdej przyczyny bólów kręgosłupa mogę udzielić uniwersalnej porady: ĆWICZ. Obuduj swój kręgosłup silnymi mięśniami, stwórz z nich gorset. Mocny brzuch to podstawa stabilizacji odcinka lędźwiowego. Poszukaj w internecie, zapytaj fizjoterapeuty lub trenera o to, jaki ruch będzie dla Ciebie dobry. Odwiedź basen, klub fitness lub siłownię – znajdziesz tam profesjonalistów, którzy doradzą Ci, jakie ćwiczenia są dla Ciebie najlepsze. Ważne! Jeżeli jesteś po kontuzji lub operacji kręgosłupa - przed ćwiczeniami skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą, gdyż każdy ruch niewłaściwie wykonywany może szkodzić Panu Kręgosłupowi.

Komentarze   

Permalink2 +1 Magdalena Malec
RE: Pan kręgosłup
Cytuję Kos:
ŁAPĘ ma jak facet. Super.

Dziękuję :D A same "babskie" zajęcia prowadzę :D

Pozdrawiam
trenerka Magda
2019-04-02 13:26 Cytować Zgłoś administratorowi
Permalink1 0 Kos
.
ŁAPĘ ma jak facet. Super.
2019-03-27 19:57 Cytować Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz