Artur Gulczyński, dyrektor w Urzędzie MarszałkowskimNa ostatniej sesji radni przyjęli uchwałę w sprawie przyszłości linii kolejowej przebiegającej przez nasze miasto. Podobny problem mają również samorządy innych gmin. O modernizacji linii kolejowej nr 276 rozmawialiśmy z Arturem Gulczyńskim, dyrektorem wydziału transportu urzędu marszałkowskiego we Wrocławiu. Panie dyrektorze, samorządowcy wielu gmin, w tym również ziębiccy radni, przyjęli uchwały w sprawie remontu linii kolejowej Międzylesie - Wrocław. Czy jest to ważne połączenie na mapie kolejowej Dolnego Śląska?
- Linia kolejowa nr 276 Wrocław - Międzylesie jest bardzo ważna dla transportu kolejowego w szeroko rozumianej aglomeracji wrocławskiej, ale także w całym województwie. Jest głównym ciągiem komunikacyjnym prowadzącym na południe i dalej do Czech. Poza tym m. in. dla wielu mieszkańców Strzelina pociąg to najważniejszy środek transportu, przede wszystkim przy dojazdach do Wrocławia. Dlatego tak istotne jest, żeby trasa ta została wyremontowana. Wówczas będzie mogła powstać naprawdę szybką kolej aglomeracyjna i wojewódzka.

Skoro jest to tak ważne połączenie w stali województwa, to w czym problem?
- Niestety, są powody do niepokoju. O ile odcinek Kamieniec Ząbkowicki – Strzelin wyremontowano przed EURO 2012, to remont reszty trasy jest bardzo niepewny. Rząd przedstawił właśnie projekt Krajowego Programu Kolejowego na lata 2014-2023 ustanawiając ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń państwa, zapisanych w Dokumencie Implementacyjnym. Obejmie wszystkie inwestycje realizowane z udziałem środków będących w dyspozycji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Złożą się na to projekty finansowane przez budżet państwa, jak i dofinansowywane z programów unijnych (POIiŚ, CEF, Polska Wschodnia, RPO).

Skoro są pieniądze unijne na inwestycje w polską kolej, to chyba dobrze?
- W KPK modernizacja linii 276 znalazła się tylko na liście rezerwowej. Oznacza to, że remont torów będzie możliwy tylko wtedy, gdy inne remonty z listy podstawowej będą tańsze niż się planuje. A tego nikt nie zagwarantuje. Można powiedzieć, że zależymy teraz od innych i musimy liczyć na szczęście. Uważam, że to nie są dobre podstawy do budowania sprawnego systemu kolejowego. Mam nadzieję, że modernizacja „naszej” linii wróci na listę podstawową. Wszyscy powinniśmy do tego dążyć.
Gminy, przez które przechodzi linia kolejowa, wystosowały wspólny apel (odpowiednie uchwały) o konieczności uwzględnienia inwestycji w programie rządowym. Apel kierowany jest do premier Ewy Kopacz, ministra infrastruktury, wojewody oraz marszałka województwa dolnośląskiego, a także do posłów RP.

Co zyskamy, gdyby remont został przeprowadzony?
- W apelu podkreśla się, że realizacja inwestycji przyczyni się do konkurencyjności transportu kolejowego, co jest znaczące, biorąc pod uwagę, że na drogę S8 Wrocław - granica państwa na razie też nie możemy liczyć. Poprawi się również bezpieczeństwo, komfort, koszt i szybkość podróżowania pociągiem lub przewożenia towarów.

Czy przyjęty przez samorządowców apel wystarczy, żeby wyremontować linię kolejową, o której rozmawiamy?
- Apel apelem, ale na samych deklaracjach nie możemy pozostać, trzeba podjąć się działań promujących „nasze kolejowe okno 276”. Mam nadzieję, że apele samorządów będą słyszane w Polskich Liniach Kolejowych w Warszawie.

Dziękuję za rozmowę.

Jacek Sobko



Komentarze   

mieszkaniec Permalink5 +12 mieszkaniec
Co z pociągiem Strzelin – Wrocław?
A ja zapraszam Pana Gulczyńskiego i jego współpracowników oraz kogoś z Ministerstwa do podróży pociągiem relacji Kłodzko- Wrocław w upały, które obecnie panują. To jest niewiarygodne, że w XXI wieku podróżujemy pociągami, w których nie ma klimatyzacji a w zimie często nie działa ogrzewanie. może Pan G. załatwi z Panem Rabą jakieś posiedzenie rządu w naszym mieście? Może Pani Minister i Pani Premier zobaczą w końcu w jakich warunkach wiele mieszkańców codziennie pokonuje drogę do i z pracy. Ale co oczekiwać od takich fachowców. Mam nadzieję, że po jesieni Pan G. będzie musiał się zmierzyć z tym wyzwaniem . Ja osobiście im już dziękuję.
2015-08-08 14:20 Cytować Zgłoś administratorowi
cyrk strzeliński Permalink4 +29 cyrk strzeliński
RE: Co z pociągiem Strzelin – Wrocław?
Ludzie czepiacie się kogoś kto nie tak dawno zarabiał na życie robiąc zdjącia na weselach.Dzisiaj dzięki PO i ukldom zarządza transportem kolejowym ,choć w tej dziedzinie nie ma zadnego doświadczenia.Cała Polska tak funkcjonuje zmierzając ku upadkowi.Jeśli w Warszawie katechetka może być ministrem ,babcia wicewojewodą ,to dlaczego fotograf nie może być dyrektorem w tym patologicznym świecie?
2015-08-06 09:23 Cytować Zgłoś administratorowi
. Permalink3 +6 .
RE: Co z pociągiem Strzelin – Wrocław?
Poniżej prezentuje mapę która powstała dawno temu w ministerstwie i nie jest zbytnio propagowana, ale najbardziej realnie odnosi się do planowanych modernizacji, no może porucz tego zielonego "igreka" z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Warszawy który porzucono kilka lat temu.
www.siskom.waw.pl/.../kolej-modernizacja.jpg
2015-08-05 22:11 Cytować Zgłoś administratorowi
AS Permalink2 +14 AS
RE: Co z pociągiem Strzelin – Wrocław?
"- Linia kolejowa nr 276 Wrocław - Międzylesie jest bardzo ważna dla transportu kolejowego w szeroko rozumianej aglomeracji wrocławskiej, ale także w całym województwie. Jest głównym ciągiem komunikacyjnym prowadzącym na południe i dalej do Czech. Poza tym m. in. dla wielu mieszkańców Strzelina pociąg to najważniejszy środek transportu, przede wszystkim przy dojazdach do Wrocławia. Dlatego tak istotne jest, żeby trasa ta została wyremontowana. Wówczas będzie mogła powstać naprawdę szybką kolej aglomeracyjna i wojewódzka."

Bzdura, głównym szlakiem prowadzącym do Czech jest linia 151 (Chałupki) i linia 93 (Zebrzydowice), nawet dla transportu towarowego jesteśmy tylko linia rezerwową.

No dobra wyremontują trasę tylko w jakim standardzie tak jak linię 132? Pociągi osobowe 160 km/h a towarowe 120 km/h? Przewoźnicy towarowi na pewno by zyskali, podniesienie prędkości i może nawet obciążenia tonażowego, ale co z osobowymi?
Przecież nasz poczciwe i wysłużone ETZ typu EN57 i ED72 pojadą maksymalnie 120/130 km/h i dla nich modernizacja jest zbędna, chyba że dadzą nowy tabor, na Patologie Regionalne bym nie liczył, zostają tylko Koleje Dolnośląskie które nie pala się do obsługi tej linii.

"- Apel apelem, ale na samych deklaracjach nie możemy pozostać, trzeba podjąć się działań promujących „nasze kolejowe okno 276”. Mam nadzieję, że apele samorządów będą słyszane w Polskich Liniach Kolejowych w Warszawie."

Ale przepraszam bardzo to od czego Pan tam jest?
To Pan ma promować naszą linię waląc nogami i rekami w każde drzwi, a nie zrzucać to na samorządy które zamiast zajmować się sprawami lokalnymi zajmują się koleją, jakby nie było innych problemów tutaj.
2015-08-05 22:07 Cytować Zgłoś administratorowi
pasażer Permalink1 +7 pasażer
RE: Co z pociągiem Strzelin – Wrocław?
A co dokładnie trzeba wyremontować na odcinku Strzelin-Wrocław? Bo nic nie pisze o tym.
2015-08-05 19:05 Cytować Zgłoś administratorowi
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów, nie zamieszczaj nasyconym nienawiścią, obraźliwych komentarzy. Jeśli widzisz wpis, który jest hejtem, użyj opcji - zgłoś administratorowi.