Ćwiczenia sportowe to dla wielu dobry sposób na spędzanie wolnego czasu we własnych domach. Szczególnie mogą się przydać tym, którzy z powodu obostrzeń lub kwarantanny nie mogą wyjść na zewnątrz.  Pamiętajmy, że sport powinien być ważną częścią naszego życia. Pandemia koronawirusa sprawiła, że długo byliśmjy zamknięci w czterech ścianach.
Kilka rad, jakie ćwiczenia domowe wybrać, przekazują trenerka personalna Magdalena Malec i nauczycielka WF z jednej ze strzelińskich szkół średnich.
Na pierwszy ogień musi pójść rozgrzewka. Zawsze przed treningiem należy się rozgrzać – to jest podstawa. Poświęćmy na nią około 5 – 10 min żeby nie nabawić się urazów. Najlepiej przy rozgrzewce robić ruchy koliste w stawach np. krążenie głowy i ramion, krążenia barków i nadgarstków, skłony tułowia, krążenia bioder i nóg w kolanach itp. Dalej można przejść do ćwiczeń. - Dzieciom poleciłabym zabawy ruchowe. Zabawa odwraca uwagę od wysiłku i daje dużo większą motywację oraz satysfakcję z ćwiczeń. Zaangażowany w takie zabawy rodzic może mieć również niezły treningi - zdradza Magdalena Malec. Ciekawymi zabawami mogą być np. tory przeszkód, zabawa w chowanego, skoki w dal, odbijanie balona czy taniec.
Z kolei dorośli i młodzież potrzebują bardziej złożonych ćwiczeń. Warto poszukać gotowych treningów w internecie. Inną opcją jest zakup indywidualnych programów treningowych.
Dla seniorów dobre mogą okazać się ćwiczenia oddechowe albo mobilizujące kręgosłup. Te pierwsze są dobre dla każdej grupy wiekowej. - Jak wiadomo, koronawirus atakuje płuca i powoduje problemy z oddychaniem. Z tego powodu ważne jest, żeby wdrażać ćwiczenia oddechowe - dodaje pani Magda. - Ćwiczenia dla seniorów również są dostępne na platformach internetowych. Poza tym osoby starsze chcąc nie wypaść z formy mogą codziennie spacerować po swoich mieszkaniach lub ogrodach, a od 20 kwietnia również w miejscach publicznych. Taki spacer będzie dobrą formą ćwiczeń.
- Warto mieszać różne partie mięśni w ćwiczeniach i robić je od góry do dołu, albo odwrotnie. Podobnie jest z rozgrzewką. Ćwiczenia na konkretne partie prowadzi się w taki sposób, aby pracowały antagonistycznie, tzn. jeśli trenujesz brzuch, zrób też grzbiet – radzi nauczycielka WF-u. - Na początek najlepiej wybrać po dwa ćwiczenia do każdej partii, żeby dojść do wprawy. Najpierw jest rozgrzewka, a na końcu rozciąganie. Najlepiej porozciągać po trochę każdą partię mięśni, którą ćwiczyliśmy. Zawsze należy dobierać wszystko według swoich możliwości tak samo jest z rozgrzewką i z rozciąganiem. Po konsultacji z wuefistką strzelińskiej szkoły mamy do zaoferowanie przykładowe ćwiczenia: Ćwiczenia na brzuch. 1. BRZUSZKI. Połóż się na plecach, ugnij nogi, pięty mocno dociśnij do podłoża. Dłońmi przykryj uszy, łokcie skieruj w przód. Mięśniami brzucha unoś łopatki. Nie ciągnij rękoma głowy, nie zmieniaj położenia rąk. Wykonaj 20 – 30 powtórzeń. 2. DESKA - Połóż się na brzuchu i unieś ciało nad podłogę. Oprzyj łokcie na podłodze, wyprostuj nogi, stopy rozłóż na szerokość bioder. Łokcie ułóż bezpośrednio pod ramionami. Napnij mięśnie. Przenoś ciężar ciała na palcach stóp w przód i w tył. Wykonaj 18 – 24 powtórzeń. Ćwiczenia na nogi: 1. PRZYSIADY. Wyprostuj plecy i zepnij brzuch. Rozstaw nogi na szerokości barków, a stopy skieruj delikatnie na zewnątrz.. Uginaj nogi do momentu utworzenia się 90 stopni w kolanach. Zrób 16- 22 powtórzeń. 2. WYKROKI. Wyprostuj plecy, ściągnij łopatki, tułów i miednicę ustaw pionowo. Na zmianę raz lewą, a raz prawą nogą zrób wykrok do przodu uginając kolana w obydwu nogach. Robiąc wykrok do przodu pamiętaj żeby kolano nie wyprzedzało palców u stopy, a było mniej więcej na wysokości stawu skokowego. Wykonaj 8-12 powtórzeń na każdą nogę – radzi wuefistka.
Dbajmy o siebie, ale także o naszych bliskich, mobilizując ich do aktywności. Zwalczmy nudę gimnastyką, a stres zabawą i ćwiczeniami siłowymi, z pewnością wyjdzie to nam na zdrowie. Nie zapominajmy także o seniorach, oni też potrzebują ruchu i motywacji. Pomóżmy im znaleźć w internecie ćwiczenia dopasowane do ich wieku i stanu zdrowia. Obecnie w sieci jest wiele spontanicznych inicjatyw dotyczących sportu, organizowanych przez między innymi studentów AWF.

Dodaj komentarz. Przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów, nie zamieszczaj nasyconym nienawiścią, obraźliwych komentarzy. Jeśli widzisz wpis, który jest hejtem, użyj opcji - zgłoś administratorowi.