Zmiany zachowań konsumentów
Jakimi konsumentami jesteśmy obecnie?
Według badania Strategy& niezależnie czy zakupów dokonujemy off-line, czy on-line, istotne są te same czynniki: cena (73%), jakość produktu (62%) i znajomość marki (40%). W opracowaniu raportu czytamy również, że stacjonarnie dużo większą rolę odgrywa czynnik promocji, natomiast on-line istotniejsza jest dla nas znajomość marki – co wiąże się z kwestiami zaufania i bezpieczeństwa.
Z naszych obserwacji wynika, że aktualny shopper to osoba, która w ścieżce zakupowej stawia również na wygodę, łatwość transakcji oraz pozytywne doświadczenie, które uzależnione jest od wybranego kanału– wskazuje Beata Grosicka, Business Development Director, GlobalSM. Branża e-commerce, jest coraz bardziej złożona. Bez problemu można zaobserwować dość silną zmienność na rynku. Po dwóch latach silnych wzrostów zakupów on-line wywołanych m.in. pandemią, konsumenci – zmęczeni izolacją, restrykcjami – poczuli potrzebę interakcji osobistych w sferze relacji zakupowych. Handel tradycyjny ponownie zaczął przechodzić odrodzenie. Sklepy stacjonarne powróciły do łask, aczkolwiek oczekiwania względem doświadczeń in-store mocno się zmieniły– dodaje.
Wyniki badania EY – Future Consumer Index – wskazują, że Polacy wciąż stawiają na stacjonarne zakupy. Podczas, gdy jeszcze w marcu 2021 r. 43% respondentów deklarowało, że odwiedza rzadziej sklepy off-line (efekt obostrzeń pandemicznych), to w maju 2022 r. ten odsetek spadł do 20%.
Dla konsumentów granica między światem on-line i off-line coraz mocniej się zaciera, a obie przestrzenie mają więcej punktów pokrywających się. Jednak zarówno w jednym, jak i drugim przypadku – głównym celem marki jest zachęcenie konsumenta do dokonania zakupu, niezależnie od kanału, w którym będzie mieć miejsce finalizacja. Co ciekawe, 82% konsumentów widzi zalety zakupów wielokanałowych – wskazuje raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” 2022.
Dwa światy – jeden cel
Połączenie dwóch światów wirtualnego i realnego w aspekcie zakupowym określamy jako omnichannel. Jest to strategia, która ma na celu spójną komunikację marki i doświadczenia shopperowego, niezależnie od sposobu dokonania zakupu.
Omniklienci chcą kupować w taki sposób, który jest dla nich najwygodniejszy. Przyzwyczaili się do korzystania z różnych platform: stron internetowych, mediów społecznościowych, banerów reklamowych, aplikacji czy newsletterów. Chętnie odbierają zamówienia złożone on-line w oddziałach stacjonarnych. Tradycyjne sklepy zamieniają się w prawdziwe punkty doświadczeń, gdzie możemy dotknąć produkt, przymierzyć, sprawdzić fakturę, krój, poczuć materiał na skórze, a następnie zamówić go on-line. Sklepy wirtualne ograniczają nasze namacalne „doświadczenie produktu”, aczkolwiek coraz częściej starają się stworzyć brand experience, który przekłada się na sfinalizowanie zakupu np. wirtualne przymierzalnie w przypadku sklepów z ubraniami bądź okularami. Coraz więcej sieci meblarskich umożliwia, dzięki technologii VR, sprawdzenie, jak ich oferta produktowa wyglądałaby w naszym mieszkaniu. Dzięki takim zabiegom odpowiadają na potrzeby konsumentów, którzy chcą mieć pewność dokonania właściwego wyboru.
Należy pamiętać, że aktualny shopper jest konsumentem świadomym. Często sprawdza i porównuje oferty interesujących go produktów, by wybrać najodpowiedniejszą rzecz, której jakość jest adekwatna do ceny. Co więcej, lubi i chce być angażowany w komunikację marki, dlatego obserwuje profile w social mediach ulubionych brandów – podkreśla Beata Grosicka, Business Development Director, GlobalSM. Zderzając ze sobą wszystkie oczekiwania i potrzeby konsumenckie, omnichannel marketing okazuje się najodpowiedniejszą strategią sprzedażową. Promując markę musimy jednak uważać na przekaz. Odbiorcy oczekują od firm autentyczności oraz świadomości otaczających nas problemów – podsumowuje.
GlobalSM to agencja marketingu zintegrowanego świadcząca usługi z szeroko rozumianego BTL-u i shopper marketingu dla największych światowych i rodzimych marek. Firma kompleksowo podchodzi do realizowanych projektów, umiejętnie łącząc dla swoich klientów kompetencje z zakresu trade i brand marketingu. W portfolio Global Shopper Marketing znaleźli się tacy gracze jak m.in.: Heineken, Red Bull, Grupa Żywiec, IKEA, GSK, Hochland, Powerade, STOCK, Żabka, Electrolux, Eurocash, Nestle, MGA, IPN, Techmatik, Coca-cola, PepsiCo i wiele innych.
UWAGA!
Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij zieloną chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.
RE: Zmiany zachowań konsumentów
Cześ powiedziała : nie powiedział ale napisał. zrobiła to zakompleksiona pchła umysłowa, która szachrai. zauważ że ona nie krytykuje twoich prymitywnych i wulgarnych wpisów. nadajecie na identycznych falach. wiocha to wiocha. swój swojego zwęszy.RE: Zmiany zachowań konsumentów
Pchła Szachrajka powiedziała : Wreszcie ktoś to temu cymbałowi powiedział :DRE: Zmiany zachowań konsumentów
Pchła Szachrajka powiedziała : "najpierw zdaje maturę", "obroń pm". proszę jaśniej doktorze od hemoroidów.RE: Zmiany zachowań konsumentów
spajker. powiedziała : Póki co wydalasz z siebie posty nieciekawe, infantylne i możliwe, że nikt ich nie czyta. Zrób doktorat na ten temat, ale najpierw zdaje maturę, idź na studia i obroń pm.RE: Zmiany zachowań konsumentów
to trzeba być business developer directorem aby proste sprawy opisywać taką anglo-gwarą przydająca prostym zdaniom z anglowtrętami waloru parcy doktorskiej. dziesiejszy shopper, branding, on line off line street business behavior itd to nowomowa opisująca sprawy proste. klient korzysta z tego co jest i punkt. ktoś mieszka na wsi to nie pojedzie do wrocławia do empiku po książke bo kliknie ją na necie i listonosz mu do domu przyniesie. chcesz kupić odzież to musisz ja w sklepie przymierzyć i pójdziesz do sklepu stacjonarnego. codzienne pieczywo też kupisz w najbliższym sklepie tak bez brandingu i bez kalkulacji i porównywania cen. klient dokonuje zakupów gdzie mu jest wygodnie tanio i szybko i korzysta z tego co jest bez konieczności uczestniczenia w badaniach trendów konsumenckich. ktoś lubi czytać e-book to kupi przez internet a ktoś lubi zapach książki to kupi ksiązke w księgarni pachnąca farbą drukarską. ludzie lubią sie doktoryzowac na najprostszych sprawach.pewien doktor ze strzelina, dziekan na uczelni wrocławskiej zrobił doktorat na temat jego sposobu odżywiania się. ja zrobię doktorat na temat mojego sposobu wydalania spożytych posiłków.