Dziś, 2 kwietnia, obchodzimy 19. rocznię śmierci św. Jana Pawła II. Pontyfikat Papieża z Polski trwał prawie 27 lat. Zasłynął jako niestrudzony pielgrzym, myśliciel i filozof oraz inspirator przemian na świecie. Jego dziedzictwo jest z nami do dziś.
Przypomnijmy, po raz ostatni Jan Paweł II pojawił się na przejmującej audiencji w środę, 30 marca 2005 roku. Stanął wówczas w oknie i pozdrowił wiernych w milczeniu. Dzień później, 31 marca, wieczorem był już w bardzo złym stanie. Lekarze stwierdzili wstrząs septyczny wraz z ciężką niewydolnością kardiologiczną. Jan Paweł II, zapytany wprost o to, czy chce pojechać znów do szpitala, wyraził pragnienie pozostania w Watykanie.
Gdy w nocy rozeszła się wiadomość o nagłym pogorszeniu się stanu zdrowia papieża, natychmiast na Plac świętego Piotra zaczęli napływać mieszkańcy Rzymu oraz obecni w Wiecznym Mieście wierni z całego świata. Około godziny 22.00 do zgromadzonych na placu św. Piotra osób odmawiających różaniec przed bazyliką watykańską, wyszedł arcybiskup Leonardo Sandri i ogłosił: „O godzinie 21.37 nasz Ojciec Święty powrócił do domu Ojca”.
Już wtedy wśród wiernych na Placu świętego Piotra zaczęto wznosić jeszcze ciche i nieśmiałe wówczas głosy; „umarł Święty”. Następnie transparenty z hasłem „Santo Subito” (Natychmiast Święty) przyniosła na pogrzeb na Placu świętego Piotra 8 kwietnia rzymska Wspólnota Świętego Idziego. Wypisane na transparentach życzenie miało się szybko spełnić – 1 maja 2011 roku papież Jan Paweł II został beatyfikowany, a 27 kwietnia 2014 roku kanonizowany.
Papież Jan Paweł II, czyli kardynał Karol Wojtyła, został wybrany podczas konklawe 16 października 1978 roku. Był pierwszym biskupem Rzymu będącym Polakiem oraz pierwszym od 455 lat papieżem nie będącym narodowości włoskiej. Liczne podróże Jana Pawła II przyniosły mu miano Papieża Pielgrzyma. Odbył ponad 100 pielgrzymek i odwiedził ponad 130 krajów. W Polsce był dziewięciokrotnie.
Podczas 102 pielgrzymek zagranicznych i 142 podróży po Włoszech Jan Paweł II wygłosił ponad 3 tys. homilii i przemówień. W czasie swojego pontyfikatu opublikował 14 encyklik, 14 adhortacji, 11 konstytucji i 42 listy apostolskie. Dzięki mediom, których znaczenie doceniał, jego wystąpienia trafiały do milionów ludzi na całym świecie. Poniżej publikujemy (za portalem deon.pl) wybrane cytaty z nauczania św. Jana Pawła II:
"Nie lękajcie się. Otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi!".
(Inauguracja pontyfikatu, 1978 r.)
"Wołam, ja, syn polskiej ziemi, a zarazem ja, Jan Paweł II, papież. Wołam z całej głębi tego Tysiąclecia, wołam w przeddzień Święta Zesłania, wołam wraz z wami wszystkimi: Niech zstąpi Duch Twój! Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi!".
(Homilia, Warszawa 1979 r.)
"Człowieka (...) nie można do końca zrozumieć bez Chrystusa. A raczej: człowiek nie może siebie sam do końca zrozumieć bez Chrystusa. Nie może zrozumieć ani kim jest, ani jaka jest jego właściwa godność, ani jakie jest jego powołanie i ostateczne przeznaczenie".
(Homilia, Warszawa, 1979 r.)
"Brońmy się przed pozorami miłości, nie miłujmy słowem i językiem, ale czynem i prawdą".
(Homilia, Rzym, 1979 r.)
"Racją bytu wszelkiej polityki jest służba człowiekowi".
(Przemówienie, ONZ, 1979 r.)
"Kościół, idąc za Chrystusem, naucza prawdy, która nie zawsze jest zgodna z opinią większości. Słucha on głosu sumienia, a nie siły, i w ten sposób broni ubogich i pogardzanych".
(Adhortacja Familiaris Consortio, 1981 r.)
"Krzyż znaczy: miłość nie zna granic - rozpocznij od tych, którzy są najbliżej ciebie i nie zapominaj o tych, którzy są najdalej".
(Nieszpory europejskie, Wiedeń, 1983 r.)
"Polska jest matką szczególną. Niełatwe są jej dzieje, zwłaszcza na przestrzeni ostatnich stuleci. Jest matką, która wiele przecierpiała i wciąż na nowo cierpi. Dlatego też ma prawo do miłości szczególnej".
(Przemówienie na Okęciu, 1983 r.)
"Człowiek jest powołany do odnoszenia zwycięstwa w Jezusie Chrystusie". (Homilia, Warszawa, 1983 r.)
"Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali".
(Spotkanie z młodzieżą, Jasna Góra, 1983 r.)
"Rodzina jest sobą, jeżeli buduje się na takich odniesieniach, na wzajemnym zaufaniu, na zawierzeniu wzajemnym. Tylko na takim fundamencie można też budować proces wychowania, który stanowi podstawowy cel rodziny i jej pierwszorzędne zadanie".
(Homilia, Wrocław, 1983 r.)
"Cierpienie jest w świecie również po to, żeby wyzwolić w nas miłość, ów hojny i bezinteresowny dar z własnego "ja" na rzecz tych, których dotyka cierpienie".
(List apostolski Salvifici Doloris, 1984 r.)
"Szukajcie tej prawdy tam, gdzie ona rzeczywiście się znajduje! Jeśli trzeba, bądźcie zdecydowani iść pod prąd obiegowych poglądów i rozpropagowanych haseł! Nie lękajcie się Miłości, która stawia człowiekowi wymagania".
(List do młodych całego świata, 1985 r.)
"Nie mam srebra ani złota. Nie mam gotowych odpowiedzi na ważne pytania".
(Homilia, Lyon, 1986 r.)
"Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar zadań, które musi podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można zdezerterować".
(Spotkanie z młodzieżą, Gdańsk, 1987 r.)
"Miłość to zadanie, które Bóg wciąż nam wyznacza, może po to, by zagrzewać nas, abyśmy stawiali wyzwania losowi".
(Spotkanie z młodzieżą, Gdańsk, 1987 r.)
"Praca nie może być traktowana - nigdy i nigdzie - jako towar, bo człowiek nie może dla człowieka być towarem".
(Homilia dla świata pracy, Gdańsk, 1987 r.)
"Dla chrześcijanina sytuacja nigdy nie jest beznadziejna. Chrześcijanin jest człowiekiem nadziei. To nas wyróżnia".
(Homilia, Gdańsk, 1987 r.)
"Eucharystia to jest przede wszystkim ta świadomość: jestem miłowany, ja jestem miłowany. Ja, taki jaki jestem".
(Słowo do młodzieży, Kraków, 1987 r.)
"Stara Europa potrzebuje nowej ewangelizacji".
(Przemówienie w PE, Strasburg, 1988 r.)
"W chorobie czy w jakimkolwiek cierpieniu trzeba zawierzyć Bożej miłości, jak dziecko, które zawierza wszystko, co ma najdroższego, tym, którzy je miłują, zwłaszcza swoim rodzicom. Potrzeba nam więc tej dziecięcej zdolności zawierzenia siebie Temu, który jest Miłością".
(Przemówienie, szpital dziecięcy Olsztyn, 1991 r.)
"Cierpienie nie jest karą za grzechy ani nie jest odpowiedzią Boga na zło człowieka. Można je zrozumieć tylko i wyłącznie w świetle Bożej miłości, która jest ostatecznym sensem wszystkiego, co na tym świecie istnieje".
(Przemówienie, szpital dziecięcy Olsztyn, 1991 r.)
"Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo przemienia się w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm".
(Encyklika Centesimus annus, 1991 r.)
"Nie czas teraz wstydzić się Ewangelii, ale czas głosić ją na dachach".
(Homilia, Światowe Dni Młodzieży Denver, 1993 r.)
"Na kryzys cywilizacji trzeba odpowiedzieć cywilizacją miłości, opartą na uniwersalnych wartościach pokoju, solidarności i wolności, które znajdują pełne urzeczywistnienie w Chrystusie".
(List apostolski Tertio millennio adveniente, 1994 r.)
"Musimy pokonać nasz lęk przed przyszłością. Ale nie możemy go do końca pokonać inaczej, jak tylko razem".
(Przemówienie, ONZ, 1995 r.)
"Sumienie jest dla każdego człowieka sprawą o zasadniczym znaczeniu. Jest ono jego wewnętrznym przewodnikiem i jest także sędzią jego czynów".
(Homilia, Skoczów, 1995 r.)
"Być człowiekiem sumienia to znaczy wymagać od siebie, podnosić się z własnych upadków i ciągle na nowo się nawracać".
(Homilia, Skoczów, 1995 r.)
"Nie będzie jedności Europy, dopóki nie będzie ona wspólnotą ducha".
(Homilia, Gniezno, 1997 r.)
"Okazuje się, że i kichnięcie może mieć sens ekumeniczny. Może służyć sprawie pojednania".
(Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny, Wrocław, 1997 r.)
"Wolności nie można tylko posiadać, ale trzeba ją stale zdobywać, tworzyć. Może ona być użyta dobrze lub źle, na służbę dobra prawdziwego lub pozornego".
(Audiencja dla wiernych z Białorusi, 1998 r.)
"Dzisiaj potrzeba światu i Polsce ludzi mocnych sercem, którzy w pokorze służą i miłują, błogosławią, a nie złorzeczą, i błogosławieństwem ziemię zdobywają".
(Homilia, Sopot, 1999 r.)
"Czujesz się osamotniony. Postaraj się odwiedzić kogoś, kto jest jeszcze bardziej samotny".
(Homilia, Sopot, 1999 r.)
"Człowieka trzeba mierzyć miarą serca".
(Homilia, Sopot, 1999 r.)
"Nie ma wolności bez solidarności! Dzisiaj wypada powiedzieć: nie ma solidarności bez miłości, więcej! Nie ma przyszłości człowieka i narodu".
(Homilia, Sopot, 1999 r.)
"Szukałem jedności ze wszystkich mych sił i będę kontynuować to aż do końca".
(Przemówienie, Rumunia, 1999 r.)
"Potrzebna jest dziś nowa wyobraźnia miłosierdzia, której przejawem będzie nie tyle i nie tylko skuteczność pomocy, ale zdolność bycia bliźnim dla cierpiącego człowieka, solidaryzowania się z nim, tak aby gest pomocy nie był odczuwalny jako poniżająca jałmużna, ale jako świadectwo braterskiej wspólnoty dóbr".
(List apostolski Novo millennio ineunte, 2001 r.)
"Dekalog jest jak kompas na burzliwym morzu, który umożliwia nam trzymanie kursu i dopłynięcie do lądu".
(Homilia, Lwów, 2001 r.)
"Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy".
(Homilia, Łagiewniki, 2002 r.)
"Niech przesłanie o miłosiernej miłości Boga rozchodzi się z tego miejsca na całą naszą umiłowaną Ojczyznę i na cały świat. Niech się spełnia zobowiązująca obietnica Pana Jezusa, że stad ma wyjść iskra, która przygotuje świat na ostateczne Jego przyjście".
(Homilia, Łagiewniki, 2002 r.)
"Tak na pierwszy rzut oka wiązanie obecności Boga z pewnym określonym miejscem może się wydawać niestosowne. A jednak trzeba pamiętać, że czas i miejsce należą całkowicie do Boga."
(Homilia, Łagiewniki, 2002 r.)
"Boża miłość nie nakłada na nas ciężarów, których nie moglibyśmy unieść, ani nie stawia nam wymagań, którym nie moglibyśmy sprostać, jeśli wzywa, przychodzi z konieczną pomocą".
(Książka "Wstańcie, chodźmy!", 2004 r.)
"Ewangelia (...) to proroctwo o człowieku. Poza Ewangelią człowiek pozostaje dramatycznym pytaniem bez odpowiedzi".
(Książka Pamięć i tożsamość, 2005 r.)
UWAGA!
Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij zieloną chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.