ZNAJDŹ NA STRONIE

Kliknij, aby pobrać: Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski wykręcili najlepszy czas odcinka testowego wśród załóg w samochodach z napędem na jedną oś (fot. Maciej Niechwiadowicz)
42 załogi wzięły udział w odcinku testowym poprzedzającym 51. Rajd Świdnicki, otwierającą rundę sezonu 2023 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zawodnicy korzystali z odcinka między Świdnicą i Dziećmorowicami. Na trasie o długości 6,9 km różnica między trzema czołowymi załogami nie przekroczyła 0,2 s! Najszybsi byli Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo).


Rozgrzewka przed 51. edycją zawodów trwała trzy godziny – od 9 do 12. Zawodnicy sprawdzali swoją formę i samochody na suchej drodze, przy słonecznej pogodzie.

Najmniej czasu na pokonanie blisko 7-kilometrowej próby potrzebowali Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo), dla których jest to pierwszy wspólny start w rundzie RSMP. Zaledwie 0,1 sekundy wolniej pojechali Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Trzeci rezultat należy do Jarka i Marcina Szejów (Hyundai i20 R5). Duet z Ustronia stracił 0,2 s do Płachytki i Gerbera.
Kliknij, aby pobrać: Sylwester Płachytka i Jakub Gerber byli najszybsi na odcinku testowym przed 51. Rajdem Świdnickim (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Miejsca w czołowej piątce uzyskali także bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2, +0,6 s) oraz Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +2,3 s).

Jacek Sobczak (Porsche 911 GT3), wicemistrz Polski w kategorii 2WD, był najszybszy wśród zawodników w rajdówkach z napędem na jedną oś. Kierowca pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego w klasyfikacji generalnej odcinka testowego zajął wysoką, ósmą pozycję, wyprzedzając m.in. załogi w samochodach Rally2/R5. Drugim najszybszym duetem ośki byli Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), którzy o zaledwie 0,1 s wyprzedzili Gracjana Predko i Michała Jurgałę (Peugeot 208 Rally4).

W klasie 3, w której rywalizują załogi w identycznych rajdówkach (Ford Fiesta Rally3) najlepszą formę zasygnalizował Piotr Parys, który po raz pierwszy w rundzie krajowego czempionatu tworzy załogę z Damianem Sytym. 23-latek był o 1,6 s szybszy od Jakuba Matulki, którego pilotuje Daniel Dymurski. 4,6 s do Parysa stracili Marek Roefler i Marek Bała.

O 14:30 wszyscy uczestnicy zawodów spotkają się w hali lodowiska w Świdnicy na uroczystym rozpoczęciu rajdu. Na sobotnie popołudnie i wieczór organizatorzy zaplanowali cztery próby sportowe, w tym dwa przejazdy widowiskowego oesu na ulicach Świdnicy (OS 1 i OS 4 – 3,1 km). Drugi odcinek specjalny wiedzie ze Świdnicy do Dziećmorowic (12,4 km), a trzeci to rywalizacja na trasie z Walimia do Rościszowa (8,85 km).

Galeria ze spotkania z zawodnikami w Świdnicy - 21 kwietnia (foto: Maciej Niechwiadowicz)


51. Rajd Świdnicki - wyniki odcinka testowego (6,9 km):

1. Płachytka/Gerber (Skoda Fabia Rally2 Evo) 3:38,7 s
2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +0,1 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +0,2 s
4. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +0,6 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2,3 s
6. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +3,2 s
7. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +4,3 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +5,0 s
9. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +5,6 s
10. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +6,6 s

Galeria z odcinka testowego przed 51. Rajdem Świdnickim (foto: Maciej Niechwiadowicz)


Harmonogram 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023

Sobota, 22 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 27,45 km):

9:00-12:00 – odcinek testowy (6,9 km)
14:30 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)
16:00 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
16:20 – OS 2: Świdnica – Dziećmorowice - Puchar Dziećmorowic, 12,4 km)
17:00 – OS 3: Walim – Rościszów (8,85 km)
18:27 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
19:00 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
19:15 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min.)

Niedziela, 23 kwietnia (9 odcinków specjalnych, łącznie 105,15 km)

7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min.)
8:18 – OS 5: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
9:02 – OS 6: Rościszów – Walim (8,45 km)
9:36 – OS 7: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
10:13 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
11:46 – OS 8: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
12:30 – OS 9: Rościszów – Walim (8,45 km)
13:04 – OS 10: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
13:41 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
15:14 – OS 11: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
15:58 – OS 12: Rościszów – Walim (8,45 km)
16:32 – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (Power Stage, 12,5 km)
18:00 – ceremonia zakończenia zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)

======================================================================

RSMP – informacje o cyklu

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.

Kalendarz RSMP 2023:

1. runda:51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki

2. runda:ORLEN 79. Rajd Polski(runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM

3. runda:42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski

4. runda:Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski

5. runda:32. Rajd Rzeszowski(runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski

6. runda:Rajd Śląska(runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów

7. runda:68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski

Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.

Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

UWAGA!

Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij choragiewka875zieloną chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.

Ukryj formularz komentarza

2500 Pozostało znaków


Przeczytaj również