51. edycję Rajdu Świdnickiego rozegrano w dniach 22-23 kwietnia. Zawody były pierwszą z siedmiu rund zaplanowanych w tym sezonie krajowego czempionatu i jednym z pięciu rajdów rozgrywanych na asfaltowych odcinkach specjalnych. Trasa liczyła 393,8 km, z czego 132,6 km to dystans 13 odcinków specjalnych. Rajd był również zaliczany do kalendarza mistrzostw historycznych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 79 załóg, w tym 20 w ramach historycznego czempionatu.
Podczas obu etapów rajdu zawodnicy rywalizowali na suchym asfalcie, przy stabilnej pogodzie. W tych warunkach najlepsi okazali się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Dwukrotny mistrz Polski wygrał 6 z 13 rozegranych odcinków specjalnych i na mecie zameldował się z przewagą 14,8 sekundy nad kolejną załogą. Dla Grzyba to piąty w karierze triumf w tym rajdzie, czym wyrównał rekordy Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga, którzy również pięciokrotnie zwyciężali w Świdnicy. Łącznie pochodzący z Rzeszowa kierowca ma na swoim koncie 15 wygranych rund krajowego czempionatu.
Drugie miejsce wywalczyli Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo). Kierowca z Polanicy-Zdroju wygrał trzy odcinki specjalne i po raz trzeci w karierze stanął na podium Rajdu Świdnickiego.
Na trzecim miejscu metę osiągnęli Martins Sesks i Renars Francis. Łotysze stracili do Grzyba i Biniędy 45,1 sekundy, ale startowali Skodą Fabią R4, a więc samochodem mniej zaawansowanym i wolniejszym niż konstrukcje Rally2, którymi dysponowali m.in. Grzyb i Płachytka. Czołową piątkę uzupełniły załogi Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +53,7 s) oraz Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5, +1:18,2 s).
Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Płachytka i Gerber. Na kolejnych miejscach uplasowali się Sesks/Francis (4 pkt), Szeja/Szeja (3 pkt), Grzyb/Binięda (2 pkt) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (1 pkt).
W klasyfikacji samochodów napędzanych na jedną oś (2WD) najlepsi okazali się Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4). Na OS 9 z rywalizacji odpadli dotychczasowi liderzy klasy – Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3).
Pewne zwycięstwo w klasie 3 odnieśli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3), którzy wypracowali 1:14,8 s przewagi nad załogą Jakub Matulka/Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3).
W punktacji RSMP po 51. Rajdzie Świdnickim z 32 punktami prowadzą Grzyb i Binięda. Kolejne miejsca zajmują Płachytka/Gerber (29 pkt), Sesks/Francis (25 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (20 pkt) oraz Szeja/Szeja (20 pkt).
Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie ORLEN 79. Rajd Polski (szuter, 19-21 maja).
51. Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa:
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:09:34.5 s
2. Płachtyka/Gerber (Skoda Fabia Rally2 Evo) +14.8 s
3. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +45.1 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +53.7 s
5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +1:18.2 s
6. Parys/Syty (Ford Fiesta Rally3) +2:02.2 s
7. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta) +2:20.0 s
8. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia R5) +2:55.7 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia) +2:56.9 s
10. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +3:17.0 s
51. Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa 2WD:
1. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) 1:14:52.0 s
2. Bonder/Heller (Renault Clio Rally4) +1.5 s
3. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +2.6 s
4. Nowak/Sadowski (Opel Corsa Rally4) +26.3 s
5. Pindel/Pietruszka (Peugeot 208 Rally4) +59.9 s
Klasyfikacja Power Stage – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km):
1. Płachytka/Gerber 6:31.7 s (5 pkt)
2. Sesks/Francis +3.3 s (4 pkt)
3. Szeja/Szeja +6.0 s (3 pkt)
4. Grzyb/Binięda +6.6 s (2 pkt)
5. Byśkiniewicz/Siatkowski +8,0 s (1 pkt)
51. Rajd Świdnicki – zwycięzcy odcinków specjalnych:
- Grzyb/Binięda – 6x
- Płachytka/Gerber – 3x
- Szeja/Szeja – 3x
- Byśkiniewicz/Siatkowski – 1x
RSMP 2023 – punktacja po 51. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):
1. Grzyb/Binięda 32 pkt
2. Płachytka/Gerber 29 pkt
3. Sesks/Francis 25 pkt
4. Byśkiniewicz/Siatkowski 20 pkt
5. Szeja/Szeja 20 pkt
6. Parys/Syty 15 pkt
7. Kołtun/Pleskot 13 pkt
8. Terlecki/Marczewski 11 pkt
9. Kwiatkowski/Kozdroń 9 pkt
10. Matulka/Dymurski 7 pkt
11. Tochowicz/Białowąs 5 pkt
12. Predko/Jurgała 4 pkt
13. Bonder/Heller 3 pkt
14. Kowalczyk/Hryniuk 2 pkt
15. Nowak/Sadowski 1 pkt
RSMP 2023 – punktacja klasy 2WD po 51. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):
1. Predko/Jurgała 32 pkt
2. Bonder/Heller 29 pkt
3. Kowalczyk/Hryniuk 24 pkt
4. Nowak/Sadowski 23 pkt
5. Pindel/Pietruszka 17 pkt
6. Świder/Borycki 15 pkt
======================================================================
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2023:
1. runda:51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda:ORLEN 79. Rajd Polski(runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM
3. runda:42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski
4. runda:Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
5. runda:32. Rajd Rzeszowski(runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda:Rajd Śląska(runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda:68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
UWAGA!
Gdy liczba negatywnych głosów na dany komentarz osiągnie 15, zostanie on automatycznie ukryty, niemniej pokazywać się będzie przy nim opcja "kliknij, aby wyświetlić". Kiedy jednak dany komentarz osiągnie 20 negatywnych głosów, zostanie automatycznie wycofany z publikacji na stronie i już nikt nie będzie mógł go zobaczyć (poza administratorem strony).
Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij zieloną chorągiewkę i zgłoś swoje uwagi administratorowi.