Tak zwane esy na drodze wojewódzkiej nr 395 w okolicy Ludowa Polskiego to najniebezpieczniejsze zakręty na mapie drogowej powiatu strzelińskiego. Jak tylko słyszymy syreny strażackie, a do tego lekko popada, to można się domyślić, że służby jadą w kierunku Ludowa. Co zrobić, aby było tam bezpieczniej?
W Ludowie Polskim w ostatnim czasie poprawiło się bezpieczeństwo. Powstały tam chodniki, a także nowa nawierzchnia. Wstawiono także punkt pomiaru prędkości. Zabiegał o to między innymi sołtys Robert Żabski, który podejmuje także działania w sprawie kłopotliwych zakrętów. - Zagłębiając się w temat, doszedłem do wniosku, że przepisy dotyczące drogi wojewódzkiej są o wiele bardziej restrykcyjne, niż te odnośnie gminnej i krajowej. Mamy wąskie pole manewru - mówi sołtys.
Ze strony Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei padł pomysł, aby postawić bariery ochronne, jednak szybko z niego zrezygnowano. Tym odcinkiem porusza się kilka tysięcy pojazdów na dobę. Przypuśćmy, że taki pojazd, który miałby wpaść do rowu, odbija się i „leci na czołówkę” samochodu jadącego z przeciwka.
Wygląda na to, że jedynym rozwiązaniem problemu jest budowa obwodnicy Ludowa Polskiego. - Znak ograniczenia prędkości niewiele daje, bo mało kto go przestrzega. Śledząc temat, wiem, że znaczenie ma tutaj rodzaj nawierzchni. Po ostatnim dużym remoncie DW 395, zmieniono ją także na „esach” - dodaje Żabski.
Podobno nowa nawierzchnia jest co prawda cichsza, ale słabiej odprowadza wodę i ma mniejszą przyczepność. Zmieniło się też wyprofilowanie zakrętu. Ze statystyk policyjnych wynika, że ilość wypadków wzrosła o jakieś 30 procent.
- My jesteśmy już przyzwyczajeni do wycia syren straży pożarnej. Jest to wkomponowane w krajobraz Ludowa Polskiego. Jeden z mieszkańców nawet nie odczepia łańcucha od ciągnika, bo czasem jedzie wyciągać samochody. Istotny jest fakt, że znaczny procent wypadków odbywa się bez jakiejkolwiek interwencji służb. Wobec tego oficjalne statystyki będą mocno zaniżone w porównaniu do realiów, które tutaj mamy - informuje sołtys.
Tekst ukazał się w 23 (1012) wydaniu "Słowa Regionu". Cały artykuł przeczytasz tu lub tutaj.

Komentarze   

AS Permalink3 +1 AS
RE: Czarny punkt na mapie powiatu
Najlepiej było by uszorstnić tą nawierzchnię na zakrętach, poprzez sfrezowanie 3-mm asfaltu.
W kilku miejscach na Dolnym Śląsku tak zrobili i ilości wypadków się zmniejszyła.
Jest jeszcze jedna metoda, śrutowanie nawierzchni, specjalną maszyną, co też poprawia przyczepność.
2020-06-30 14:02 Cytować Zgłoś administratorowi
kiero Permalink2 +2 kiero
RE: Czarny punkt na mapie powiatu
Droga na Wrocław to jeden wielki czarny punkt. To co tam się dzieje to dziki zachód. Znaczne przekraczanie prędkości, wyprzedzanie w najgorszych możliwych miejscach, brak bezpiecznej odległości. Policja pojawia się tam zbyt rzadko, a nawet jak jest po chwili wszyscy już o tym wiedzą, zwolnią i dalej pojadą bez żadnych ograniczeń. Powinny się pojawić kontrole kaskadowe i przede wszystkim nieoznakowany radiowóz z kamerą. A najlepiej dwa, bo jedna skoda nie wystarczy, a wszyscy lokalni piraci i tak już ją znają.
2020-06-30 12:20 Cytować Zgłoś administratorowi
streetpirates Permalink1 -2 streetpirates
RE: Czarny punkt na mapie powiatu
Wstawcie bariery energochłonne tak jak na łuku drogi pomiędzy Borkiem St a Świnobrodem (gdzie kiedyś po opadach był armagedon) to nie bedzie tyle dzwonów...
2020-06-30 12:10 Cytować Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz bez hejtu! Redakcja Słowa Regionu jest przeciwna zamieszczaniu wulgarnych, przesyconych nienawiścią komentarzy. Jeśli widzisz wpis, który jest hejtem użyj opcji - zgłoś administratorowi.