Uwagi do projektu Cyklostrady można zgłaszać poprzez stronę internetową urzędu marszałkowskiego, drogą mailową na adres rower@irt.wroc.pl, a także po raz pierwszy z wykorzystaniem Geoportalu Dolnośląskiego. Ta ostatnia opcja daje także możliwość proponowania na mapie nowych przebiegów poszczególnych odcinków Cyklostrady. Formularz dostępny jest pod adresem https://geoportal.dolnyslask.pl. W menu na głównej stronie należy kliknąć w odnośnik „Przeglądaj publiczne mapy i dane”, a następnie „Dolnośląska Cyklostrada”. Kolejny krok to wybór rodzaju składanych uwag (po lewej stronie). Zrobić to może każda chętna osoba, ponieważ Cyklostrada Dolnośląska ma być przede wszystkim projektem użytecznym i atrakcyjnym dla mieszkańców województwa oraz turystów.
- Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci tras rowerowych w całym województwie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowobudowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkownika i środowiska – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego z Bezpartyjnych i Samorządowców.
Sieć dróg rowerowych w całym regionie
Cyklostrada Dolnośląska to ponad 1800 km długodystansowych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały Dolny Śląsk, a część z nich połączy się również ze swoimi odpowiednikami po stronie czeskiej i niemieckiej. Drogi mają być ważnym elementem codziennej komunikacji, a także sposobem na podniesienie potencjału turystycznego danej gminy czy powiatu. Zapewnią komfortowe skomunikowanie z najważniejszymi ośrodkami regionu oraz węzłami kolejowymi i przystankami autobusowymi. Projekt wart jest 850 mln zł.

- Czekamy na uruchomienie środków unijnych z nowej perspektywy finansowej, dzięki którym w dużej mierze zostanie zrealizowana Cyklostrada. Oczywiście, budowa całego systemu tras w regionie będzie oparta o współpracę z samorządami, również przy ich współudziale finansowym. Wspólnie stworzymy przełomowy w skali kraju produkt turystyczny – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego z Prawa i Sprawiedliwości.
Na budowie Cyklostrady skorzystają mieszkańcy
Taką tendencję obserwuje się w wielu europejskich regionach, gdzie sieci tras rowerowych są impulsem do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości oraz stanowią przyczynek do powstawania na danym obszarze nowych miejsc odpoczynku, hoteli, pensjonatów, a także punktów gastronomicznych i usługowych. Wzrasta również liczba dostępnych miejsc pracy.
Część tras rowerowych w regionie jest już gotowa, we współpracy z samorządami lokalnymi planowane są kolejne inwestycje, aby sieć spełniała standardy bezpieczeństwa, komfortu, atrakcyjności oraz dostępności dla wszystkich chętnych bez względu na wiek, sprzęt czy sprawność cyklisty.
- To bardzo dobry i ambitny projekt, którego realizacja otworzy szersze możliwości dla fanów turystyki i komunikacji rowerowej. Założeniem jest połączenie lokalnych dróg rowerowych - modernizacja dotychczasowych i budowa nowych - z siecią kolejową oraz szlakami rowerowymi w Czechach i Niemczech. Taka forma to innowacja i przełom planistyczny dla infrastruktury rowerowej w regionie. Korzyści dla mieszkańców są zatem oczywiste i wymierne - większa dostępność turystyczna, zwiększona możliwość aktywnego wypoczynku i rekreacji, alternatywna forma komunikacji, dodatkowo oparta na podejściu ekologicznym – mówi Anna Michalska, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z Prawa i Sprawiedliwości.

Ważny projekt planowany od dawna
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej to efekt prac planistycznych, które trwały przez ostatnie 4 lata. W 2017 roku Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową. Jej głównym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano także list intencyjny w sprawie powstania Blue Velo, czyli szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki, od granicy czeskiej, aż do Bałtyku.
Budowa Cyklostrady będzie podlegała ścisłym zasadom. Wszelkie wymogi projektowe i techniczne zostały zawarte w dokumentacji opracowanej przez Instytut Rozwoju Terytorialnego, który określa wszystkie standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego.
- Najważniejsze cele, które chcemy osiągnąć, to oczywiście w dalszej perspektywie neutralność klimatyczna, a także multimodalność transportowa – czyli zintegrowanie różnych form przemieszczania się (w tym rowerowego) w regionie. Zachęcam do udziału w konsultacjach społecznych i przekazywania swoich uwag – mówi Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.
W skład sieci dróg wejdzie między innymi 11 głównych tras rowerowych (w tym 5 krajowych), stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
• Trasa krajowa nr 9 – EV 9 (Adriatyk – Bałtyk),
• Trasa krajowa nr 3 – Blue Velo (Ołomuniec – Bałtyk),
• Trasa krajowa nr 12 (Słubice – Katowice),
• Trasa krajowa nr 6 – Trasa Via Regia (Drezno – Kijów),
• Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa).
Dzięki temu projektowi Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje także cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.

















































































Dodając komentarz przestrzegaj norm dyskusji i niezależnie od wyrażanych poglądów nie zamieszczaj obraźliwych wpisów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, kliknij
RE: Jeździsz na rowerze? Zabierz głos w konsultacjach społecznych i zdecyduj o przebiegu Cyklostrady Dolnośląskiej
Gąska powiedziała : Kilkanaście propozycji zostało zawartych w projekcie „Koncepcji sieci głównych tras rowerowych województwa dolnośląskiego, nawet nie masz pojęcia którą propozycję oglądasz na tym zdjęciu. Przeczytaj ze zrozumieniem a nie pisz głupot.RE: Jeździsz na rowerze? Zabierz głos w konsultacjach społecznych i zdecyduj o przebiegu Cyklostrady Dolnośląskiej
... powiedziała : Popatrz se na mapę to będziesz wiedział i nie pisał głupot jw.RE: Jeździsz na rowerze? Zabierz głos w konsultacjach społecznych i zdecyduj o przebiegu Cyklostrady Dolnośląskiej
A co mamy popierać? Które to trasy przez nasz powiat są proponowane, a które planowane. Bo po treści nie wiadomo czy Powiat został "zahaczony"